« Roken in overdekt winkelcentrum

Kruidvat

22-04-06

Permalink 15:00:00, van admin E-Mail , 950 woorden   Dutch (NL)
Categoriƫn: Reeshof

Zaterdagmiddag 22 April wilde mijn partner en ik even "winkelen" bij het Kruidvat, filiaal Buurmalsenplein te Tilburg. Ik zit in een elektrische rolstoel en wilde het Kruidvatfiliaal binnen rijden maar helaas. Er staan bij binnenkomst enkele controle poortjes waarbij aan de buitenkant in het midden twee stapels kassamandjes stonden van ongeveer iets meer dan een meter hoog. Die mandjes stonden voor de middelste doorgang van de controle poortjes waardoor de doorgang nog smaller is dan zonder de kassamandjes. Ik kon dus niet binnen komen. Er kwamen mensen langs en die vertelde me dat ik niet hoefde proberen om binnen te komen want dat lukt toch niet en mocht je het lukken om binnen te komen dan is er binnen in de winkel geen doorkomen aan.
Ik probeerde toch binnen te komen en wat ik toen allemaal mee maakte en te weeg bracht deed me besluiten om mijn ervaringen van het bezoek aan het Kruidvat op papier te zetten en te mailen aan het hoofdkantoor van Kruidvat.

Kruidvat toegankelijkheid

Mail aan directie Kruidvat:
Zaterdagmiddag 22 April bezocht ik uw filiaal aan het Buurmalsenplein te Tilburg. Ik heb o.a. gesproken met uw filiaalmanager.

Oke, we gaan verder. Ik ga proberen om binnen te komen. Achter in de winkel zag ik personeel van het Kruidvat op en neer lopen, dus ik zwaaien maar dat hielp niet. Na een poosje sprak ik een ander personeelslid en daar tegen vertelde dat ik de winkel niet binnen kon. Ik moest flink gillen wat me erg veel energie kostte. (Ik heb een longaandoening en als ik veel praat kost me dat al erg veel energie.) Vaak komt het over dat ik dan boos ben maar dat ben ik natuurlijk niet, ik ben buiten adem.). Oké uw personeelslid ging binnen wat verzetten maar ik kon nog niet binnen.

Toen ik vroeg welk beleid het Kruidvat heeft voor rolstoelgebruikers ( hierover is niets te vinden op uw website ) antwoordde zij dat ze er niks van wist maar het doet er niet toe want ik ben maar een zaterdag hulp. Hierop reageerde ik van, "roep u voor mij uw chef” misschien dat “hij” het wel weet cq mij kan helpen. Gelukkig was “hij” er meteen.

Uw filiaalchef wilde zijn naam niet aan mij geven. Dat is erg vreemd want als bijv. een "zakenman", brandweer, iemand van de krant enz. langs was geweest dan had “hij” zijn naam wel bekend gemaakt. Nu noem ik uw manager "hij", al had “hij” zijn voornaam maar gegeven dat maakte het voor mij al een stuk makkelijker en dit mailtje vriendelijker maar ja het is niet anders.

“Hij” vroeg aan me wat ik wilde hebben dan ging “hij” dat wel halen. Ik heb daarop, misschien wel een beetje nors, gereageerd van mag ik ook "winkelen" zoals valide klanten. Ook gaf ik te kennen dat ik niet in de winkel kon komen omdat de kassamandjes de ingang blokkeerde. Deze werden weggehaald. Ik kon binnen in uw winkel niet door de gangen omdat deze volstaan, versperd staan met uw producten. “Hij” ging alle versperringen verzetten zodat ik er doorkon. Enkele gangen was geen beginnen aan vertelde “hij” om deze rolstoel vrij te maken maar als ik iets uit die versperde gangen iets nodig had moest ik maar om vragen en uw personeel zou dan die producten aan mij kunnen geven. Samen met “hij” die de heel de tijd van alles moest verzetten ben ik door de buitenste gang gereden, de binnen paden stonden te vol om deze tijdelijk toegankelijk voor me te maken. Omdat ik niks had om af te rekenen ben ik niet gestopt bij de kassa. Hoe het dus bij de kassa gaat bijvoorbeeld met pinnen of andere vorm van afreken weet ik niet. Maar ik mag er van uit gaan dat dit wel goed zou gaan. Einde van de rit vertelde ik “hij” dat ik een mailtje over mijn bevindingen zou maken. Tijdens de rit vroeg ik ook aan "hij” wat de brandweer van zo'n versperde doorgangen zou vinden. “hij” reageerde van dat alle nooduitgangen in orde waren maar dat was mijn vraag niet. Zijn antwoord zet me wel tot nadenken "zouden die nooduitgangen wel toegankelijk zijn voor rolstoelen? De versperringen in uw gangen waren geen bulkverpakking die nog uit gepakt moesten worden maar artikelen is op velerlei manieren te koop werden aangeboden.

huisbel Kruidvat

Op de vraag van wat ik de volgende keer moest doen om bij uw filiaal binnen te komen kreeg ik de volgende tip van “hij” : "Buiten bij de ingang hangt een bel en als u daar op drukt komt er iemand en die loopt met uw de winkel door om de obstakels te verzetten en als het niet mogelijk is in een bepaalde gang te komen met mijn rolstoel dat pakt het personeel wat ik nodig heb". Ik heb te kennen gegeven dat dit niet mijn manier van winkelen is. Ik voel me dan voor schut gezet, eigenlijk is het discriminatie ten op zichten van uw valide winkelde klanten.

Overigens bij die buiten bel kan ik niet bij, hangt hoog en er staat een speelgoedding voor de kinderen voor. Ik zou graag zien dat hier verandering in komt zodat ik met mijn partner met plezier in uw filiaal kan winkelen zoals uw valide bezoekers het nu al kunnen. Een vignet met van "toegankelijk voor rolstoelgebruikers" zou een duidelijk beeld geven over de toegankelijkheid of moet ik denken als er zo’n vignet niet aanwezig is dat uw winkels niet toegankelijk is voor rolstoelers. Als dit niet kan, vind ik dat uw naast de boordjes verboden voor honden, ijs enz, verplicht een mandje mee te nemen enz. een bordje met het vignet van "toegankelijk voor rolstoelgebruikers" maar dan met een dikke vette rode streep er door.

40 commentaren

Commentaar van: Thea [Bezoeker] · http://thees.web-log.nl
Nou Jan, het is afschuwelijk als je op deze moet winkelen. Ik begrijp niet dat er geen rekening wordt gehouden met rolstoelen, maar dit is ook een probleem met kinderwagens, en ik heb het gevoel dat er bij het Kruidvat de laatste tijd veel meer artikelen in de gangpaden worden gezet, de winkel is er niet op vooruit maar op achteruit gegaan.
groetjes Thea.
15-10-06 @ 13:01
Commentaar van: ans [Bezoeker]
jan
ook hier is het kruidvat erg romelig
spullen op de grond
een -gewoon- mens kan er al moeilijk door
is het misschien een idee om mensen eerst in een rolstoel door de winkel te laten rijden voor dat ze een indeling maken en daarna nog een keer of het allemaal klopt
15-10-06 @ 13:33
Commentaar van: Marlies [Bezoeker]
hallo Jan
hier in Roosendaal is het best rolstoeltoegangkelijk ik rijd er soms met mijn scooter booster trophy door maar als ze de gangpaden volzetten wat hier ook dikwijls het geval is is er ook geen doorkomen aan en erg attent is het personeel ook niet want ze blijven gewoon staan kijken .ik heb ook dikwijls het gevoel dat je gediscimineerd word in een rolstoel of scooter
16-10-06 @ 17:57
Commentaar van: ad [Bezoeker]
Ook als klant erger ik mij weleens aan al die rommel in de gangpaden, het enige dat je kan doen is pardoes tegen een stapel aanlopen.(sorry)
17-10-06 @ 17:45
ha die pa....verschrikkelijk om te lezen. Heb je ook nog een reactie ontvangen van Kruitvat ???

Groeten Claudia
19-10-06 @ 21:58
Commentaar van: bverbunt [Bezoeker]
nou het is erg triest in z'on winkel, daar baal je heel erg van, kan ik me voorstellen. ze moeten echt aktie ondernemen, dit kan echt niet zo., belachelijk gewoon!!!!!!!!!!!
03-11-06 @ 09:40
Commentaar van: Filiaalmanager kruidvat [Bezoeker]
Hier dan even een reactie van een filiaalmanager van het kruidvat.
Het is afschuwelijk dat je als minder valide klant onze winkels niet of moeilijk kunt bezoeken.
Zelfs mijn eigen moeder die ms heeft en in een rolstoel zit kan niet bij mj in het filiaal komen.
Dus denk niet dat dit een oorzaak is van de werkwijze van de medewerkers, maar een opgedragen taak en pure noodzaak gezien het magazijn soms gevaarlijke situaties oplevert zo vol als het daar staat.(arbo technisch onverantwoord)
Dus zet je niet af tegen het personeel door stapels omver te lopen, zij kunnen hier echt niets aan doen, en hebben alleen maar meer werk terwijl we te weinig uren in mogen zetten met teveel werkzaamheden(kostenbesparingen)
Ach ze hebben bij de directie nooit van respect gehoord, gaat tenslotte alleen maar om het geld.
Als ik ooit eens de mogelijkheid zou krijgen om kruidvat eens van achter de schermen te laten zien weet ik zeker dat vele klanten anders tegen het personeel zou aankijken.
Mij als persoon spijt het oprecht dat de winkels slecht toegankelijk zijn, schaam me te moeten zeggen dat ik voor dit bedrijf moet werken.
09-11-06 @ 23:13
Commentaar van: francine [Bezoeker]
Moet werken?? Je mag bij kruidvat werken, niets moet! francine
12-11-06 @ 12:26
Commentaar van: Filiaalmanager kruidvat [Bezoeker]
Meeste mensen MOETEN werken om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud, en ja als er ook maar enigzins een mogelijkheid zou zijn om een andere baan te mogen nemen dan graag.
Daarbij is het beleid de laatste jaren sinds wij zijn overgenomen door China drastisch veranderd.
Het is tegenwoordig niet zo makkelijk meer als je ouder bent dan 25 om een baan te vinden.
Zo ook bij het kruidvat waar de maximum leeftijd nu gesteld is op 17 jaar, ben je ouder hoef je al niet meer te proberen te solliciteren in een filiaal.

14-11-06 @ 14:06
Commentaar van: Filiaalmanager bij Lidl [Bezoeker]
Zozo het is niet anders dan bij de Aldi of de Lidl hoor ik wel!! Absurde werkdruk en als het je niet lukt in je 40 uur dan moet je maar langer werken (onbetaald) doe je dit niet dan zagen ze je bij de enkels af!! En nee je moet er niet werken maar je moet wel je rekeningen betalen.
23-11-06 @ 16:14
Commentaar van: anoniem [Bezoeker]
Ik ben zowel filiaalmanager geweest bij kruidvat en bij lidl(bijde korte tijd).. Het is inderdaad onmogelijk om de hoeveelheid goederen die je krijgt toegestuurd vanuit het hoofdkantoor via de verdeel in je schappen kwijt te kunnen. Dus ben je verplicht deze in de looppaden te zetten hoe vervelend dit ook is voor de klanten. Moet wel zeggen dat de arbeidsvoorwaarden bij de kruidvat vele malen beter zijn dan bij de lidl bij de lidl is het echt niet normaal, ja je krijgt een salaris van ongeveer 2700 euro per maand maar vraag niet hoeveel uren je ervoor moet werken en hoevaak je je personeel geen pauze kan geven en zelf heb je geen pauze daar is simpelweg geen tijd voor. Moet wel zeggen dat de nieuwe lidls die geopend worden wel rolstoeltoegankelijk zijn. Nee ben blij dat ik nu 2 jaar bij een goede werkgever werk laat de lidl maar de pleuris krijgen met hun wurgcontracten! En bij de kruidvat nou ja het is er beter dan bij de lidl maar ik heb het er niet naar me zin gehad. Nu bedrijfsleider van een leuk bedrijf met evenveel salaris maar met de juiste arbeidsvoorwaarden dat werkt wel zo fijn voor jezelf maar ook naar je medewerkers toe.
25-11-06 @ 16:50
Commentaar van: Filiaalmanager bij Lidl [Bezoeker]
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een baan bij een ander filiaalbedrijf maar niemand kan mij de 2900 euro bieden als die ik nu verdien.

En geloof me ik ben best bereid om in te leveren maar 800 euro p/m is erg veel.

Dus ik blijf maar solliciteren en hoop vlug een nieuwe werkgever te vinden die mijn inzet wel kan waarderen.

Waar werk jij nu??
03-12-06 @ 14:17
Commentaar van: Helen [Bezoeker] E-Mail
Denk er serieus over om bij Lidl te solliciteren, maar vraag me toch af waarom ze zo vaak vragen om (assistent) filiaalmanagers. Of het werk is zo beroerd of de Lidls schieten als paddestoelen uit de grond. Dus maar even kijken op Internet naar ervaringen van mensen. Zo te lezen vindt jij het niks. Misschien ligt het er gezien de werkdruk er ook nog aan in welk deel van het land je woont? Kun je me misschien iets meer informatie geven over de opleiding en het werken? Zou het bij de Aldi hetzelfde zijn? Alvast bedankt!!!!
13-05-07 @ 11:00
Commentaar van: hanneke coert [Bezoeker] E-Mail
ik wil eigeniljk alleen maar het emailadres van het kruidvat - hoofdkantoor, maar wel erg graag!!

groetjes, Hanneke
16-06-07 @ 17:12
Commentaar van: Pierre [Bezoeker] E-Mail
Ook ik zou graag het emailadres van het Kruidvat hoofdkantoor willen hebben. Ik en mijn vrouw waren van de zomer sávonds aan het wandelen door de hoofdstraat in hillegom.Tot mijn verbazing zag ik dat de voordeur van kruidvat open stond en heb daarna stappen ondernomen om kruidvat en politie te waarschuwen en ben er 1 uur blijven staan tot die aanwezig waren.Politie heeft alles genoteerd maar tot op heden niets van kruidvat gehoord nog geen bedankje. In vervolg ga ik mijn tijd niet meer aan zulke dingen besteden dan laat ik maar de winkel leeg roven. Ik vind al had ik maar een telefoontje gekregen als blijk van waardering maar dat is kruidvat nog teveel.
BEDANKT KRUIDVAT
07-12-07 @ 13:52
Commentaar van: Sjaak [Bezoeker] E-Mail
Ik zit 23 jaar in de rolstoel.
Ik maak mij eigenlijk helemaal niet druk als ik een winkel niet in kan.
Als ik er niet in kan verdient hij dus ook niets aan mij.
Ik ga gewoon naar een winkel waar ik goed in kan en waar ze vriendelijk zijn om te helpen.
15-02-08 @ 20:38
Commentaar van: richard [Bezoeker] E-Mail
Ja ja je raad het al. Contract van mij is ook niet verlengd net zoals bij mn partner. De reden van mijn partner was dat hij niet de tempo hanteerde die Kruidvat stelde. Nou mensen hierbij de motivatie onderzoek van de FNV bond over deze organisatie.

Velen hebben het Medewerker Tevredenheids Onderzoek van FNV Bondgenoten bij A.S. Watson ingevuld en teruggezonden. In totaal hebben we 621 enquêtes van u en uw collega’s mogen ontvangen. Hieronder leest u de opvallendste scores van het Medewerker Tevredenheids onderzoek van FNV Bondgenoten bij A.S. Watson.
Werkdruk
De collega’s, vooral werkzaam in de winkels van het Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper, klagen over een immense werkdruk. Zo vindt 96% van de geënquêteerden de werkdruk te hoog. Volgens deze groep hanteert de werkgever zeer onrealistische doelstellingen en als die niet worden gehaald, krijgen de werknemers op de winkelvloer de schuld. Een gevolg hiervan is dat 37% van uw collega’s actief op zoek zijn naar een nieuwe werkomgeving.
Kern van het probleem is nog steeds de koppeling tussen omzet en gemaakte kosten. Per filiaal wordt iedere week een omzetdoelstelling vastgesteld, vertellen de filiaalmanagers. Je zit als filiaalmanager voortdurend achter je computer om te kijken of je het gaat halen. Zo niet, dan moet je meteen bijsturen in de kosten. En dat moet je doen door direct personeel naar huis te sturen. Het bijsturen om de kosten te drukken is dus meer regel dan uitzondering. Een bezetting van slechts twee werknemers in een relatief groot filiaal is ook op meeste dagen meer regel dan uitzondering. Dit beleid leidt tot zogenaamde min-uren, welke je door de werkgever gewenste tijdstippen weer moet zien in te halen. Lukt dit niet, dan durft de werkgever ook aan je vakantiesaldo te komen. Dit is natuurlijk ongehoord en onacceptabel. 90% van de geënquêteerden hebben het gevoel dat zij als een machineobject worden gezien en behandeld door de werkgever. Maar de meeste collega’s zouden doodsbang zijn om hiertegen te protesteren. Enkele collega’s die hiertegen durven te protesteren worden volgens de ondervraagden gelijk beticht van een slecht werknemerschap. Kortom, als het gaat om de werkdruk en arbeidsomstandigheden dan is er niets of nauwelijks iets veranderd in positieve zin. 37% van de collega’s willen het liefst gisteren dan vandaag weg bij A.S. Watson.
Dat dit nog niet is doorgedrongen bij de werkgever begrijpt helemaal niemand. Het is zeer jammer en triest om te constateren dat de werkgever zo weinig heeft gedaan om de immense werkdruk aan te pakken. Krijgt dit probleem niet snel genoeg de aandacht van de werkgever dan zal dat hoogwaarschijnlijk de continuïteit van het bedrijf in gevaar kunnen brengen vinden 83% van de geënquêteerden. Dit lijkt ons een serieus signaal richting de werkgever om snelle maatregelen te treffen tegen de immense werkdruk op de winkelvloer.
Overwerk
In sommige gevallen (bijvoorbeeld bij ziekte, zwangerschap, vakantie, drukte) moeten de collega’s veel meer uren draaien dan hun arbeidscontract. Als je je als werknemer niet zeer flexibel opstelt, dan heeft dat vaak vervelende gevolgen geeft 67% van de geënquêteerden aan.
Veel collega’s werken om bepaalde redenen (bijvoorbeeld om kinderen) bij het Kruidvat, Trekpleister, ICI Paris XL en Prijsmepper bewust parttime, maar daar wordt niet of nauwelijks rekening mee gehouden zegt ongeveer 76% van de collega’s. Dit is het principe van “werkgever vraagt en de werknemer draait”. Zo niet, dan kun je opdonderen is het sociaalbeleid van de werkgever vertellen uw collega’s. 78% van de geënquêteerden vertellen dat vooral bij het Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper ook te weinig personeel rond zou lopen om bijvoorbeeld bij ziekte, zwangerschapsverlof, vakantie enz. de afwezigheid van deze collega op te vangen. Het betekent in vele situaties dat andere collega’s hiervoor moeten opdraaien. Zij worden opgroepen zonder dat zij ingeroosterd zijn. Vooral tijdens vakanties, feestdagen en zomermaanden worden zij structureel meer ingezet dan de afgesproken contracturen.
Compensatie-uren
Volgens 83% van de geënquêteerden gaat het ook niet goed met zogenaamde compensatie-uren. Aan het einde van het jaar rekent de werkgever de compensatie-uren af: de minuren worden boven een bepaalde grens kwijtgescholden (komt niet of nauwelijks voor) en de positieve compensatie-uren worden uitbetaald (vooral bij parttimers, ook als zij dat niet wenselijk vinden) en in vrije tijd gecompenseerd willen hebben, dit komt volgens deze groep door de slechte cao-bepaling en dat moet snel worden geschrapt uit de geldende cao. Wat FNV Bondgenoten betreft staat deze cao-bepaling ter discussie bij de nieuwe cao-onderhandelingen en dat betekent dat de collega’s die nog geen lid zijn van FVN Bondgenoten, veruit de grootste bond bij A.S. Watson, lid moeten worden om een vuist te kunnen maken.
Roosters
67% van de geënquêteerden zeggen bijna helemaal geen invloed te hebben op de eigen inroostering. Zo zouden de roosters te laat bekend worden gemaakt of heel vaak worden bijgesteld zodat het werk en privé helemaal niet meer te combineren valt voor de werknemer. Opgeteld zegt 85% van de geënquêteerden helemaal niet meer met plezier op hun werk te komen. Dit is een zeer zorgelijk probleem dat schreeuwt om een structurele oplossing.
Opleiding
69% van de geënquêteerden zijn wel tevreden over de interne opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Een minpunt hierbij is dat deze groep weer aangeeft dat de interne opleidingen en scholing altijd in eigen tijd moet plaatsvinden en dat kan ook niet. Dit moet zoals gebruikelijk in werktijden plaatsvinden.
Wat gaat FNV Bondgenoten doen tegen de immense werkdruk
Op 27 april a.s. gaan we de uitkomsten van dit onderzoek vergelijken met de Werknemer Tevredenheids Onderzoek van de werkgever.
De uitkomsten van het onderzoek van FNV Bondgenoten geeft in elk geval aanleiding om de huidige urennormering van A.S. Watson opnieuw ter discussie te stellen. Want de huidige urennormering houdt helemaal geen rekening met het feit dat je als werknemer in een drogisterij wel eens een klant moet helpen of adviseren. Wat FNV Bondgenoten betreft moet dit leiden tot de aanpassing van de huidige urennormering. Anders is het niet mogelijk om de immense werkdruk aan te pakken en een stukje werkplezier terug te kunnen geven aan het winkelpersoneel.

Mijn contract is ook wederom niet verlengd. Mij maakt het niks uit 1 ding weet ik wel zeker koop niks meer bij Kruidvat en die aanbiedingen zijn gewoon lokkertjes, hoe vaak komt het voor dat ze iets niet hebben en dat je wel met iets anders weggaat. Zo ga nu op zoek naar andere baan maar als is WAtson de laatste werkgever mij niet meer gezien daar. Als je daar werkt lijkt het wel of je in mine kapf zit in 1940-1945.
04-06-08 @ 22:54
Commentaar van: Wim [Bezoeker] E-Mail
Ik ben filiaalmanager bij Kruidvat en lees wel wat herkenbare dingen...en ook weer onherkenbare...

Mein Kampf is het zeker niet, dat is weer overdreven. Verder heb je inderdaad de keus gewoon wat anders te gaan doen. En dat doen dus inderdaad velen, het verloop bij Kruidvat is enorm......maar dat is echt niet anders dan in andere winkelketens.
Er zijn al wat oudere reacties hier, uit 2006. Misschien dat de markt toen wat minder meezat, maar nu zit het heel erg mee en je kunt bij Kruidvat prima verdienen....ze moeten wel betalen anders komt er echt niemand meer. Dus al dat verloop vind ik zelf bijna prima, doet wonderen voor je salaris als je overstapt van het ene naar het andere bedrijf. Wat dat betreft gooien al die ketens keer op keer hun eigen glazen in en moeten ze telkens de knip trekken anders houden ze al helemaal geen (leidinggevend) personeel meer over.

Roosters te laat bekend ligt geheel en al aan de filiaalmanager, daar kun je Kruidvat niet verantwoordelijk voor houden.

Dat men aan je vrije uren zit ligt ook echt helemaal aan jezelf. Gewoon weigeren want het mag niet zomaar, regels zijn regels. En ja, wie weet werken ze je er uit. Maar dan moet je je afvragen of je wel voor zo'n bedrijf wilt werken. En uiteraard moet je doorheen je dienstverband zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen wat betreft dit soort dingen teneinde het te kunnen gebruiken mocht dat nodig blijken.....werkt goed hoor, ik spreek uit ervaring. ....gesprekken opnemen (kan met elke mobiel), is ook erg handig.

De werkdruk is te hoog. Ben ik mee eens....maar is ook al niet anders dan in andere winkels. Komt allemaal doordat we zo goedkoop mogelijke prijsjes willen in Nederland. Dat een investering in je al bestaande personeel meer oplevert uiteindelijk is iets wat niet helemaal doordringt in de hoofdkantoren. Daarom krijgen ze ook wat hen toekomt, personeel wat simpel en snel weer wegloopt omdat ze het elders beter kunnen krijgen. En ook de scholieren zijn bijna niet te krijgen want die kennen de verhalen inmiddels wel van vrienden/vriendinnen over de bijbaantjes. Men gooit dus de eigen ruiten in. Zelf kies ik er voor om toch te blijven hangen, want al deze praktijken pakken geweldig uit voor wat betreft het salaris. Waar niemand meer wil werken zal men de knip moeten trekken om iemand te behouden/binnen te halen.....prachtsituatie.
En daar komt nog die certificering bij. Je moet een drogist diploma hebben. Een toch wel pittige studie waar je even doorheen moet, maar wat je al snel een jaar van je leven kost. Probeer maar te combineren met je prive.....gezin en kinderen en het is toch bijna niet te doen eigenlijk. Maar goed, dat lukt uiteindelijk wel. Dit jaar moet alles gecertificeerd zijn en ik heb nieuws.....dat gaat dus nooit lukken. Sterker nog, het zal nooit lukken om ten alle tijde gecertificeerd te zijn, het verloop is daarvoor te groot. Wel weer een prima machtsmiddel trouwens....je hebt dat diploma en bent dus interessant voor je werkgever. En schoppen ze je er toch uit heb je nog altijd de genoegdoening dat het ze de verkoop van hun medicijnen gaat kosten.....want dat gaat zometeen onherroepelijk gebeuren en daar gaat Kruidvat niks aan kunnen doen.

De fnv maakt wat mij betreft een prachtige vuist en stopt hem bij zichzelf daar waar het licht niet schijnt. Die imbecielen verdienen hun bestaansrecht niet met hun ov-stakingen....stelletje oproerkraaiers, krijgen van mij geen cent, ik ben prima in staat mijn eigen zaakjes te regelen.



Voor wat betreft de toegankelijkheid...

Tja, die is wat minder. Maar ja, vaak zijn het wat kleinere winkels en inderdaad krijgen we een achterlijke hoeveelheid spullen die er toch in moeten. En waar de klant toch ook om vraagt, want ze komen het wel allemaal kopen en oh wee als je het niet hebt.
Verder is de groep minder valide mensen een minderheid en dus niet interessant als groep, of in ieder geval minder belangrijk. Dus je stoot 10 mensen voor het hoofd, maar maakt er 200 blij......kosten/baten, die 10 maak je niet tevreden, maar die meerderheid wel.
Neemt niet weg dat er best wat minder spullen geleverd mogen worden hoor.
Ik snap inderdaad vaak niet dat mensen lopen te zeiken over een winkel. Als het je niet bevalt dan ga je lekker ergens anders shoppen, zou ik ook doen. Zelfde geldt voor mijn werkomgeving. Het is allemaal niet zo moeilijk. Maar toch komen vrijwel al die mensen weer terug....uiteraard vanwege de leuke spulletjes en de aantrekkelijke prijsjes. Als je koopt bij een prijsvechter moet je ook niet verwachten dat je als een koning behandeld wordt, heel simpel. Als je dat wilt moet je de knip trekken en er voor betalen. Maar ja, we zijn allemaal Hollanders he. :)
12-06-08 @ 11:10
Commentaar van: hannie [Bezoeker] E-Mail
Bij het kruitvat in oss op de heuvel ga ik altijd boodschappen doen.er waren pampers in de reclame 2 pakken voor 28.50
i ben ze gaan halen maar bij thuiskomst was de maat te klein. geeft niks ga ik morgen wel ruilen.
de anderen dag ga ik op pad met de luiers . maar tot mijn grote verbazing zei de verkoopster als je geen bon bij hebt houd het voor ons op.
ik was heel boos en ging natuurlijk de anderen boodschappen bij de buren halen etos daar vertelde ikhet verhaal ze was erg verbaast maar ik kon de pampers het etos ruilen ook al had ik ze daar niet gekocht u begrijpt dat ik mijn boodschappen niet meer bij het kruitvat maar bij etos haal.daar is service.
gr. hannie
18-06-08 @ 20:24
Commentaar van: Regina [Bezoeker] E-Mail
Hoi

Ik werk sinds kort bij de Kruitvat en over het werk zelf ben ik zeer tevreden. Alleen heb ik een filiaalmanager die ongelofelijke eisen stelt. Zo moet ik samen met drie vul-ploegers in drie uur tijd 13 meter schappen-plan doen. Ik zelf moet drie meter doen plus een vul-ploeger uitleggen hoe je een schappen-plan moet doen (ze is net 16 geworden) en twee aansporen dat ze op tijd de vitamine-schappen-plan klaar hebben (beide zeventien). De winkel moet geveegd gespiegeld en gedweil zijn. In drie uur en heb ik het niet af moet ik de dag daarna het maar afmaken in mijn eigen tijd. Gisteren heb ik gewerkt van 8 uur tot 21.30 (vulavond) van 18.00 tot 20.00 had ik twee vul-ploegers die in twee uur 200 collie moeten verwerken. (ik help wel mee hoor). Ze moeten spiegelend vullen en alles van 5 euro en meer beveiligen daar hebben ze dus twee uur de tijd voor, Niet af dan ben ik verantwoordelijk want ik moet ze beter aansporen. Ook moet ik alle lades controleren en ook dat ze goed beveiligd hebben en de over-voorraad niet slordig in de trolly's hebben gegooid en dat allemaal in dezelfde twee uur. Na 20.00 had een andere collega haar werk niet af (goederen uit-scannen) en ik moest maar blijven tot ze het af had (intussen kon ik dit en dat doen). Deze collega heeft hard gewerkt tot 21.30 en om 8 uur moet ze er weer staan. Ze moest ook V.I.D halen doet ze dat niet (is al 8 jaar in dienst) dat wordt haar contract van 12 uur terug gebracht na 3 uur.

Zo zijn er meer dingen. Ik ben maar een verkoopster maar ik vervul heel veel taken. Leidinggeven op drie avonden per week. Ik werk er 4 maanden en continu wordt mij vertelt als ik niet beter mijn werk doe dat mijn contract niet verlengd wordt. Ik heb overig sterk het gevoel dat niet de Kruidvat is die deze hoge eisen stelt maar mijn filiaalmanager. Want ik werk wel eens bij andere filialen en daar heb ik dat stress gedoe niet. Ook komen er wel eens andere filiaalmanager helpen bij ons en die zijn veel rustiger, geven je ook tips over hoe je je kunt voorbereiden op een avond.

In ieder geval de bom is bij mij gebarsten en ik heb gisteren mijn ontslag in gediend. Niet voor het werk dat vindt ik nog steeds erg leuk maar dat continu de hele dag dat gemopper iedereen loopt daar op de tenen. Als een collega vergeten is een kopiebon te maken omdat er even veel gevraagd werd dat breek bij deze collega de stress uit omdat ze weet dat ze hierover de dag erna de wind van voren krijgt. Doordat je zo geconcenteerd ben met je mag geen fouten maken, dat je eigenlijke onnodige fouten maakt. En denk maar niet dat je hier iets over mag zeggen want het standaard antwoord is " je moet het bij jezelf zoeken" Ook wordt je niet aangesproken om je werken maar op je persoon "jij doet je werk slecht, jij bent slordig, ik wil wel zien hoe jij je huishouden doen" enz

Ik bent er klaar mee, Wat ik overig wel heel erg vind want nogmaals het werk zelfs vond ik geweldig.

groetjes
19-07-08 @ 16:26
Commentaar van: annemieke jansen [Bezoeker] E-Mail
ik wil daar ook wel even op reagren ben zelf nu 22 jaar werkzaam bij het kruidvat,het grootste probleem is dat we uitpuilen in het magazijn de vracht kan soms gewoon niet naar binnen dus we worden gedwongen de winkels overvol te laden met veel te groote actie artikelen die wij ontvangen en ja daar wordt het personeel ook echt niet meer vrolijk van.
dus heb je klachten laat dat dan zeker het hoofdkantoor weten die zijn uiteindelijk schuld eraan dat al de winkels uitpuilen tot aan de nok.
als wij als personeel er wat van zeggen wordt er niks mee gedaan.
vriendelijk groeten
26-08-08 @ 12:48
Commentaar van: jolanda [Bezoeker] E-Mail
Ik ben oud medewerker van Kruidvat,ik heb er 21 jaar gewerkt,en inderdaad het is er niet beter op geworden sinds we A.S Watson zijn geworden.Waar we vroeger de paden,zo leeg mogelijk moesten houden en de schappen zo laag mogelijk,zo is er nu geen doorkijken en doorkomen meer aan.En dan maar klagen dat er zo veel gestolen wordt,en vulploegen tot 22.00 in de avond en dan om 7.00 of om 8.00 weer paraat staan.Nou meneer de Rijcke de oprichter van Kruidvat,die arme man zou ze eigen omdraaien in zijn graf als die eens zou zien wat er van zijn Kruidvat geworden is.Het niveau is dusdanig gezakt dat ik er niet meer kon werken.
18-02-09 @ 15:04
Commentaar van: Louise (medewerkster van Kruidvat) [Bezoeker]
Als weekendhulp bij de Kruidvat kan ik u vertellen dat het bijna overal zo is. Heb al bij verschillende filialen van Kruidvat gewerkt, maar de breedte van de gangpaden blijft een groot probleem. Erg vervelend voor mensen met kinderwagens, nog vervelender voor mensen in een rolstoel.

Maar geef het personeel hier niet de schuld van. Wij als medewerkers van Kruidvat moeten die spullen wel in de winkel zetten en stapelen in de gangpaden. We krijgen zoveel artikelen binnen dat die niet meer netjes in de winkel geplaatst kunnen worden.

En om nou 'per ongeluk' tegen die stapels aan te lopen/rijden, zoals ik in een voorgaande reactie las, vind ik erg kinderachtig. Op die manier straf je het personeel die het vaak al vervelend genoeg vindt en buiten dat is het gewoon erg kinderachtig.

Het beste kun je gewoon een klacht bij het hoofdkantoor indienen, hoe meer klachten hoe beter, al klinkt dat misschien raar. Maar als er genoeg klachten binnen komen wordt er misschien eindelijk wat aan gedaan.
02-03-09 @ 22:24
Commentaar van: Julia [Bezoeker] E-Mail
Kan wel janken als ik alles zo lees....ik werkte bijna 15jaar bij Kruidvat en mocht onlangs vertrekken. Heb altijd geprobeerd om voor beide kanten goed te doen, klanten mogen bij mij wel met goederen terug komen (ook zonder bonnetje). Bij ons kwamen ook mensen met rolstoelen en grote kinderwagens, heb ik altijd rekening mee gehouden. En wat de werkdruk betreft, heb ik ook geprobeerd om te volgen en dat lukte op den duur niet meer. Elke week worden wij om de oren geslagen met checklists en wordt zo je status bepaald. "Mijn" winkel was altijd netjes en draait zeer goede omzetten, ook ondanks de crisis. Maar ik haalde het niet om op papier de juiste status te zetten. Ook ik ken dat...met 2 personen per dag "werken". En nog is het niet genoeg. Ik vroeg om hulp en kreeg mijn ontslag.
02-04-09 @ 13:06
Commentaar van: ONBEKEND [Bezoeker] · http://www.peacyme.sckyrock.com
hoeveel verdient een 22jarige verkoopmedewerker bij de kruitvat?
alvast bedankt
09-04-09 @ 16:06
Commentaar van: medewerker kruidvat [Bezoeker]
ik werk zelf nu al een tijd bij het kruidvat en ben super trots op ons filiaal!!
Ons filiaal is een megastore dus voor iedereen toegankelijk.
Bij ons bijna nergens stapels op de vloer.
En ook hebben wij een super gemotiveerd en hardwerkend team.
Tuurlijk hebben wij ook last van de werkdruk, maar onze filiaalmanager laat zich niet op de kast jagen door het hoofdkantoor.
En het retour brengen van produckten mag bij ons ook altijd, en heb je geen bon mag je andere produckten uitzoeken.
Het kan dus ook klantvriendelijk zijn bij het kruidvat.
Ik vind het erg jammer dat jullie zulke slechte ervaringen hebben met het kruidvat.
19-04-09 @ 19:46
Commentaar van: ex medewerker Kruidvat [Bezoeker]
Ik heb zelf 5 jaar bij Kruidvat gewerkt. In die periode heb ik een tijdje in het buitenland gewoont om een stage te doen en na die tijd weer bij Kruidvat beland waar ik een nieuw contract kreeg. Alle verhalen hier komen mij zeer bekend voor. Onmenselijke werkdruk, vulavonden, balansen e.d die soms tot elf uur s'avonds bezig waren terwijl je de volgende dag weer om 8.15 aanwezig moest zijn. Gelukkig had ik een filiaal manager en assistent die net zo hard mee klaagden en er gelukkig zelf ook nog het beste van probeerde te maken, maar het hoofdkantoor kwam echt met onhaalbare doelstellingen. Toen ik terug kwam bij kruidvat kreeg ik een halfjaar contract. na ongeveer 4 maanden zei mijn filiaal manager tegen mij dat mijn contract verlengd zou worden. 3 weken voordat mijn contract afliep werd me te kennen gegeven dat het toch niet verlengd zou worden en ik dus zonder baan zat.
Bij het uitbetalen van mijn laatste loon zijn de cao regelingen overtreden, er werd te weinig uitbetaald en ik heb dat geld nog steeds niet (1.5 jaar later) Na enige tijd heb ik een baan bij Etos gevonden en dat was echt een wereld van verschil. Veel lagere werkdruk, beter salaris, veel extraatjes in de vorm van allerlei proef pakketjes, testers, en nieuwe producten die onder het personeel verdeeld worden zodat je ze kunt testen. Kruidvat is in mijn ogen een zeer slechte werknemer. Ik adviseer iedereen die bij Kruidvat werkt en daar weg wil zijn geluk bij etos te beproeven.
06-09-09 @ 22:59
Commentaar van: Edwin de Ekster [Bezoeker]
tjong jonge een HEL! Notitie aan mezelf; kruidvat, trekpleister vermijden. Zit in de mode dus geen probleem :P of de nood moet zo hoog zijn
22-10-09 @ 21:58
Commentaar van: Edwin de Ekster [Bezoeker]
tjong jonge een HEL! Notitie aan mezelf; kruidvat, trekpleister, lidl vermijden. Zit in de mode dus geen probleem :P of de nood moet zo hoog zijn
22-10-09 @ 21:59
Commentaar van: Marcel [Bezoeker] E-Mail
Ik zelf loop stage bij het kruidvat, ik heb ook een 3 uren contract dinsdag avond. van 6 tot 9 nou het is verschikkelijk. onmenselijk druk word opgejaagd door de leidinggevende en de bedrijfsleider. de bedrijfsleidster is ook een onprettig mens onklantvriendelijk, en helemaal niet aardig tegen mij.
ik mag dan wel de enige jongen zijn. maar als ik dit had geweten was ik hier niet komen werken en stage lopen. er word echt gewoon het kaas van je brood gegegeten. ik heb het werk ook nooit af het is voor mij ook veelte veel colli. ik moet nu nog 6 maanden.
en het is flink doorbijten. de bom is gebarsten bij mij. als ik over 6 maanden klaar ben kom ik nooit meer bij kruidvat. wat een balle tent zeg!! niet te geloven.
06-01-10 @ 17:52
Commentaar van: shadow [Bezoeker]
Beste Mensen,....

wat kunnen jullie allemaal zeuren zeg, ik werk sinds 5 maanden bij de trekpleister, ondertussen wel al in 3 filialen gestaan maar datkomt omdat ik dit zelf wilde.
ik heb mijn VID, assistent drogist, module 1 en hopelijk morgen mijn module 2 vakdiploma drogist gehaald op kosten van de zaak. de werkdruk is inderdaad hoog, maar met een goede filiaalmanager en personeel met inzicht,...kom je ook veel verder!

ik heb tot nu toe altijd op tijd kunnen pauzeren, er wordt heel veel uitgelegd[wat je dan ook weer aan nieuw personeel moet doorgeven]vullen en dergelijke komen we altijd "netjes"rond de 60/65 collie per uur uit.de aktie wordt er op maandag beginnend om 8 uur met 4 man ingezet en is [bijna] altijd om 11 uur klaar. daartussen in houden we met z`n allen pauze, heel gezellig, zonder werkgelul.

filiaal 1 waar ik werkte had op het moment van vertrek voor de 20ste aansluitende week een A status, het 2de schommelde altijd tussen A en B status en dit filiaal had al meer dan een jaar een B status maar hebben we de afgelopen 5 weken vast kunnen houden op een A status!

dat contracten niet worden verlengd, magazijnen overvolstaan, winkels volgepropt en je te hard moet werken om je werk af te krijgen, ligt in 90% van de gevallen aan jezelf!

@Julia,.......hoe kan je na 15 jaar nou zomaar op straat worden gezet[daar moet een heeeel andere reden voor zijn dan je status bepaling

@marcel,.....mijn ervaring met stagaires is dat deze 9 van de 10 keer te lui of te gedesintresseerd zijn om ook maar uit hun ogen te kijken, wellicht moet je er zelf positiever tegen over staan, en anders ergens anders stage gaan lopen.


beste mensen weet wel dat ook al werk ik pas 5 maanden bij de trekpleister,....ik hiervoor 15 jaar in andere winkels heb gewerkt ,meestal van kleinere ondernemers, hierbij was de werkdruk veel en veel hoger omdat deze iondernemers ht vaak direct in hun portomonee voelen als het even niet goed gaat.

stop met zeuren en ga er voor,...........shadow
10-02-10 @ 08:51
Commentaar van: zouleika [Bezoeker] E-Mail
wat herken ik veel dinge!!ten eerste werk al meer dan een jaar bij kv.werd helaas overgeplaatst naar ander filiaar omdat ik ging verhuizen.dit nieuwe filiaal is een hel!!werk hier sinds november,werd erheen gelokt met mooie praatjews over een 32uur contract en er omheen draaiend hebbe ze me 12uur contract gegefe met de belofte dat het langzaam omhoogging omdat ik me moest bewijzen.met de tijd werd ik zwaar onder stress gezet,haalde niet de 65collie per uur,er word naar me hoofd geschreeuwd,uitgescholde en late overwerken.mijn gezondheid is er ook egt aan..ben geboren met open hart,is geslote met de tijd maar door alle werkdruk en stress lijd ik sinds 1maand weer aan hartprobleme!ga nu onder cardioloog zelfs..en ben pas 23...vandaag barste de bom,de manager kwam en was niet blij over een fout dat ik bij de kassa maakte met de lipglossactie van deze week.kern van het verhaal,door die fout ben ik geen goeie kassamedewerker meer,ben niet goed op de vloer voor het feit van de 65 collie en moet nu met een vid diploma 12uurtjes per week de kv poetsen!!!!vind dit niet normaal en ga hier werk van maken!!
24-03-10 @ 19:32
Commentaar van: Brigitte Wijntjens [Bezoeker]
Ik ben een vaste van het Kruitvat.Het is ideaal dat de folder online te bekijken is omdat ik niet elke week de reclamefolder in de bus krijg.Maar als ik de folder online wil bekijken en op volgende klik dan duurt het een paar min. voordat hij over springt op de volgende pagina.Bij andere winkels(Zeeman,Hema,Blokker ed.) is dit niet het geval die reageren meteen.Het is dan ook erg irritant dat jullie onlinefolder zo langzaam reageert.Kunnen jullie hier iets aan doen.Gewwon de folder opstarten en kijken zonder deze vele ergernissen.Of zorg dat de reclame aan huis iets fatsoenlijker verloopt.Mijn ouders krijgen wel elke week jullie reclame vaak al op vrijdag.Zij wonen 1 wijk verder dan ik,dus daar kan het niet aan liggen. Gr.:Brigitte Wijntjens.
30-05-10 @ 12:26
Commentaar van: anne [Bezoeker]
Hallo

Dat klinkt allemaal niet zo positief, ik wil mischien van baan veranderen en bij kruidvat komen werken als assistentfillaalmanger. Iemand die mij daar wat meer over kan vertellen? en wat het salaris is? min en max?

Groet Anne
09-06-10 @ 22:40
Commentaar van: anne [Bezoeker]
excuus voor mijn spelling filiaalmanager
09-06-10 @ 22:44
Commentaar van: Michelle [Bezoeker]
Ik kan me heel erg vinden in alle bovenstaande punten. Ik werk nu ongeveer 6 maanden bij het kruidvat en ben pas overgeplaatst naar een ander filiaal omdat ik alleen nog maar op zaterdag kon komen werken. Er is mij niet eens gevraagd of ik dit oke vond. In mijn nieuwe filiaal werk ik iedere zaterdag met een vast team van 0800 tot 1800. Pauzes die op het rooster worden geschreven worden, kunnen vaak pas een uur na de geplande tijd ingaan. Dit vind ik echt niet kunnen, soms ga je gewoon pas om 2 uur eten.

Daarnaast ligt de werkdruk inmens hoog. Omdat het in ons filaal zo druk is, werken wij op zaterdag met 4 man achter de kassa, tegelijkertijd wordt er nog wel van ons verwacht dat de winkel gespiegeld is, alle klanten geholpen worden en dat de actiepaden opgeruimd en netjes zijn.

Waar ik me ook heel erg aan erger binnen kruidvat is het feit dat collega's niets voor elkaar over hebben. Als je een ernstig ziek huisdier hebt dan moet je maar gewoon komen werken, als je ziek bent dan kom je ook maar gewoon, want we kunnen geen vervangen regelen. (terwijl er nog zeker 10 andere mensen in dienst zijn, die allemaal vrij zijn die dag). Sorry hoor, maar je moet toch wel wat voor je collega's over hebben. Toen ik bij de AH werkte en een collega ziek was, dan viel je voor die collega in. En als een collega ineens met spoed naar huis moest dan werkte je met zijn alle een tandje harder tot dat er een vervanger kwam. Hier is bij de Kruidvat helemaal niets van te merken.

Op dit moment ben ik aan het afstuderen, want betekent dat ik zo'n 50 tot 60 uur per week niet thuis ben. Op de vraag op ik op zaterdag dan wat later mocht beginnen kreeg ik te horen dat ik als vaste zaterdag medewerker niets over mijn werktijden te zeggen heb, en dat er gewoon van 0800 tot 1800 gewerkt moet worden. Vrij nemen om je vakantie te regelen is al helemaal geen optie, is geen goede rede voor een vrije dag.

Op dit moment ben ik er zo klaar mee dat ik op het punt sta om ontslag te nemen. Dan maar wat minder geld uitgeven iedere maand.
11-06-10 @ 11:38
Commentaar van: Patricia [Bezoeker]
Hallo allemaal,

Ik kan me wel redelijk vinden in al deze punten.
Ik snap als klant dat je over al deze punten wel iets op te merken heb, maar alleen als je er werkt weet je wat het inhoud en dan snap je ook dat het niet anders kan!!
In ons Trekpleister filiaal is het er ook niet beter op. Wij zijn het kleinste filaal van Nederland, maar ik krijg genoeg mensen met een scootmobiel in de winkel, dus ook hier lukt het. Niet makkelijk, maar het lukt.
Als het niet lukt mogen ze me altijd roepen en dan help ik ze.
Mensen worden gelijk boos, maar weten niet hoe het er uit ziet in het magazijn en dergelijke.
DM wil het zo, en zo word het dan ook gedaan!!
17-08-10 @ 21:07
Commentaar van: jo [Bezoeker]
ik ben het helemaal eens met shodow
wat een gezeur zeg. ik werk al 12 jaar bij kruidvat en met heel veel plezier.. ik ben begonnen als stagaire en mezelf opgewerkt tot assistent filiaal leidster
ja klopt de werkdruk is soms wat hoog maar so what je gaat er niet dood aan hoor om een stapje harder te lopen. en het is dan toch kicken als het dan toch gelukt is om alles voor elkaar te krijgen.en die 65 colli die je per uur moet kunnen vullen is echt wel goed berekend en het is ook makkelijk te halen.
ik wordt een beetje misselijk bij van die aangedikte verhalen die ik hier ook weer lees wees trots op wat je doet en als je dat niet kan is kruidvat mischien niks voor je en kan je beter uit je neus gaan eten bij een etos of da dan ben je zeker niet moe na een dag werken
20-08-10 @ 23:51
Commentaar van: Marian [Bezoeker] E-Mail
Ik geef vele tientallen euro's uit bij het kruidvat, al jaren, als er reclame's zijn maak ik daar graag gebruik van want het scheelt vaak wel, alleen: als ik dat wil gaan kopen is het produkt nét niet in de winkel aanwezig, voorbeeld? Enkele weken geleden waren de potjes multivitamine 50+ in de aanbieding , twee voor de prijs van één..je raad het al, ze waren er die hele week niet, ik ben in 5 filialen geweest..waarom geeft kruidvat geen tegoedbonnen zoals AH dat doet?
Zou wel wat klantvriendelijker zijn.
30-08-10 @ 22:10
Commentaar van: Marian [Bezoeker] E-Mail
Sorry, ik heb begrepen dat dit item niét over klant-klachten gaat, neem mij niet kwaijk, misschien willen jullie het toch voor kennisgeving aannemen?
vriendelijke groet..Marian
31-08-10 @ 16:41

Plaats een commentaar


Jouw e-mail adres zal niet worden getoond op deze site.

Jouw URL zal worden weergegeven
(Enters worden <br />)
(Naam, email & website)
(Sta gebruikers toe om contact met je op te nemen via een berichtformulier (je E-Mail wordt niet getoond.))

Toegankelijkheid betekent dat alle voorzieningen (zowel gebouwen als open ruimten en diensten) voor wonen, leven en werken effectief bereikbaar, begrijpbaar en bruikbaar zijn voor iedereen. Iedereen kan van deze voorzieningen op gelijkwaardige wijze gebruikmaken. Toegankelijkheid is niet enkel gericht het drempelvrij maken voor bijzondere doelgroepen maar komt iedereen ten goede.

Zoeken

blog engine